čtvrtek 29. října 2009

Hýždě olověné, mysl otevřená

Toto jsou velmi důležité vlastnosti stdenta medicíny, přičemž se dokáží vzájemně nahrazovat. Hned uvidíte jak.
Začneme olověnými hýžděmi. Neoddělitelnou součástí jakéhokoliv studia je učení. Medicíny tím spíše, je tím ba i proslulá, díky filmu s Básníkem, a to vcelku oprávěně. Student medicíny vskutku stráví v pozici vsedě velmi mnoho času (neboli zadkohodin, jak říká doc. Š.). Jsou mezi námi sice i tací, kteří své mysli obohacují za chůze, což je ale nepraktické hned z několika důvodů: buď, když je malý prostor stane se chůze velmi záhy stereotypní a hrozí, že mysl bude od učení odvedena k vymýšlení způsobů, jak si kratinkou cestu obzvláštnit. Když je prostor velký, hrozí dvě věci - zabloudění, nebo -což je pravděpodobnější- extrémní zátěž kloubů DK (a to zejména kolen a kloubu hlezenního)vedoucí k pozdější artritidě. Nehledě na to, že některé učebnice prostě nebyly kounstruovány s ohledem na učení za chůze (příkladem budiž anatomie prof. Čiháka), se kterými hrozí vamožení svalů a šlach na horní končetině (na druhou stranu je to také dobrý způsob, jak ušetřit za posilovnu). Pak je tu ona známější část, která povznáší svou mysl pěkně uvelebená svým m. gluteus maximus přímo na oblíbené sedací podložce. Vzhledem k objemu určitých mysl povznášejících okruhů pak v této pozici tráví poměrně hodně času. Proto, kdo nemá vskutku kvalitní polštářek (i když i ten časem selže) si musí vyvinout jiný způsob, jak si -dámy prominou- neošoupat prdel.
Tato vlasnost, jež je mimořádně důležitá, se dá do jisté míry nahradit vlastností druhou, to jest myslí otevřenou. Kdo je hlava otevřená (ideálně jinak než přímou trepanací lebky)tak nasává poznání rychleji a radostněji než jiní a tak může do jisté míry redukovat čas strávený vsedě u stolku (po ruce s kafem a energeťákem). Ba jsou i jisté obory, kde je nutné svou ctěnou schránu mozkovou otevříti, neb je v nich více než jen prachobyčejný dril a 'šrocení' (příklady budiž jazyky nebo třeba tolik neoblíbená biofyzika, kde je nutné umět vyhledat si souvislosti).
Tyto vlastnosti se mohou do jisté míry navzájem zastoupit, tedy, má-li student bryskní myšlení a otevřenou hlavu, nemusí strávit tolik času v sedě a naopak, má-li student trochu temno, dá se to nahradit delším časem stráveným vsedě (ovšem, jen do jisté míry).
Ovšem, nejdůležitější na závěr - tyto vlastnosti nejsou plně nahraditelné, vskutku je nutné využít obě :)

Žádné komentáře:

Okomentovat